Kampaamo stooreja


Kampaajalla käynti on haastavaa, (niin on myös se kampaajan ammattikin), siinä asiakas antaa hiuksensa ammattilaisen käsiin. Monilla meillä on visio ulkonäöstään ja se on voimakkaasti linkissä minuuden tunteisiin, identiteettiin ja jopa yhteenkuuluvuuteen, omaan identiteettiin.


Etsimässä sitä oikeaa, itselle sopivaa kampaaja joka tajuaa sinua, on tullut opittua miten vaikeaa sanallinen kommunikaatio on. Ja se kommunikaatio onkin se avaintekijä kampaajalla käydessä. Ihmisten välinen sanallinen kanssakäyminen on vaikeaa, varsinkin kun se tapahtuu kahden täysin ventovieraan välillä vieläpä asiakaspalvelutilanteessa. Tällöin korostuu myös oman elämän vuorovaikutustaitojen puutteet, miten ilmaiset itseäsi selkeästi niin, että toinen ymmärtää mitä haet? Miten sanot, että tätä et halua jos et ole tyytyväinen ehdotuksiin, vielä pahempaa lopputulokseen?


Kun on sosiaalisesti ujo ja yleisesti uskoo siihen että toisten ihmisten ammattitaidolla on väliä, haluaisi istua kampaajan tuoliin ja antaa vapaat kädet ja toisen tehdä työnsä luottaen toisen ammattitaitoon. Mutta kun kyseessä on arka paikka, ei se ole aina helppoa ottaa hyppyä tyhjyyteen. Istuessasi uuden kampaajan tuoliin on siinä jännittävä dynamiikkaa, joka joko toimii tai ei. ”Kevyesti kerrostettu” voi tarkoittaa aivan erilaisia asioita toisille, kuin mitä se on tarkoittanut esim meille. Me molemmat ollaan arkoja sanomaan palautetta ääneen, jos joku ei miellytä. Tätä esiintyi varsikin nuorempana, joten yleensä ei vain palannut kampaajalle takaisin jonka tyylistä ei pitänyt tai jonka kanssa kommunikaatio ei pelannut. Ja myös toiset kampaajat ovat yhtä arkoja ehdottamaan mitään kuin mitä on itse huutelemaan neuvoja. Toiset loukkaantuvat verisesti kun tuot idea valokuvan mukanasi, tai tyrmäävät sen mahdottomana koska sinun hiuksillasi ei ole juuri samanlainen textuuri (The Rachel koskee vieläkin) tai jos tarkoititkin enemmän väriä kuin leikkausta.


Tässä juuri korostuu dialogin tärkeys, ideoiden pallottelua, ehdotukset, asiakkaan toiveet ja kampaajan ammattitaito, että uskaltaa myös sanoa mikä on mahdotonta juuri sinun hiuslaadullisesi, mutta hei tämä voisikin toimia? Ehkä kampaajan valinta onkin lähempänä deittailua. Etsit sitä sielunkumppania, joka värähtelee oikealla aaltopituudella ja ymmärtää suustasi pääsevät kryptiset ideat.


Kampaajalle on myös haasteellista lukea asiakasta kun kyseessä on tuntematon ihminen. Ei voi tietää toisen luonteesta tai lookista välttämättä yhtään mitään ensimmäisellä kerralla kun tapaa toisen. Siksi keskustelu on tärkeää jotta päästään paremmin lopputuloksen onnistumiseen.

Luultavasti heille uuden asiakkaan ottaminen penkkiin, on yhtä jännittävää kuin omien hiustensa antaminen käsiteltäväksi. Pitäisi olla herkkä, ymmärtää lukea rivien välistä, tulkita että raju muodonmuutos todellisuudessa tarkoittaa 2cm lyhennystä toisella ja toiselle 40cm lyhennystä. Ja osata vetää rajat ja luoda realistiset odotukset lopputulokselle, kuitenkaan painostamatta asiakasta liikaa, koska silloin se herkempi asiakas ei koskaan tule takaisin. Ja toisin kun treffeillä, sinulla on keskimäärin 5-10 minuuttia aikaa selvittää mitä asiakas haluaa, tunnistaa asiakkaan persoona. Kun suhdetta on rakennettu pidempään helpottuu kampaajakäynti varmasti molemmille, asiakas tietää mitä odottaa ja kampaaja tietää mitä uskaltaa ehdottaa.


Sitten on näitä tarinoita mitkä ovat jo menneet pieleen kampaajalla tässä iässä. Joskus on pitänyt jännittää myös sitä, riittääkö rahat tilanteesta poistumiseen.

Toisella meistä on keskivertosuomalaista paksummat hiukset ja ennen hiusten värjäysaikaa oli tarkastettu hinnasto sekä sovittu kampaajan kanssa kattohinta työlle. Puolessa välissä värjäysoperaatiota kampaaja ilmoitti, että kaikki se sovitun hinnan väri oli käytetty ja että hän voisi lopettaa värjäämisen tähän tai sitten jatketaan lisäkustannuksilla. Pakkohan se oli värjätä loppuun asti, muuten olisi joutunut kävelemään cruella De villin kaksoisolentona kaupungilla. Toisella taas on hyvin pitkä mutta hento, takkuuntuva perisuomalainen tukka, kampaajan ilmaisuna sanottuna ”luonnonkihara pehko”, jonka selvittämiseen täytyy varata extra pitkä aika, jossa tietenkin on tuntitaksa. Hiusten selvittämisen voi mennä puolikin tuntia värin pesun jälkeen aikaa, mistä sitten maksetaan. Yllätyksiä, johon osataan jo varautua.


Myös tapahtunutta, toisella oli pitkä, takapuolen yli ulottuva pitkä, korkkiruuvikiharalle menevä vaalea hius. Elin villiä nuoruutta ja halusin jotain uutta, joten olin ostanut kaupasta hiusvärin, jotta saisin kauniin tummanruskean tukan. Hiusväri vedettiin kavereiden kanssa päähän, ja lopputulos olikin punertava. Haettiin uusi, tummempi sävy jonka jälkeen tukka olikin pikimusta. Kaduin sekoiluani välittömästi ja menin itkien kampaajalle paniikissa, värinpoistoon joka ei ollutkaan helppo operaatio. Ne takapuolen yli ulottuvat kiharat paloivat värinpoistokäsittelystä ja hiusten pituus oli kolmen käsittelyn jälkeen hartioihin ja väri oli taittunut kirkuvan oranssiksi. Pikkuhiljaa väriä saatiin pois ja päätin tällöin etten ikinä sekoile kaupan värien kanssa, joka kimmoitti mielenkiinnon opiskella kampaajaksi. Se into loppui käsiongelmiin, mutta tietty väritietämys jäi matkan varrelle. Sekä ymmärrys kampaajan ammatin tuomiin haasteisiin. Ja pelko siitä, että hiukseni ei ikinä saa lyhentyä 2cm latvantasoitusta enempää (kyllä, olen juuri se henkilö).






Kampaajan ammatti on asiakaspalvelua ja samalla toteutat unelmia mitä asiakkaalla on. Onnistuuko tavoitteessaan, monen hiuslaatu on kuitenkin yksilöllinen. Asiakas jännittää onnistuuko ja niin jännittää välillä varmasti kampaajakin. Tärkeintä on kommunikaatiossa molempien osapuolten kuunteleminen, mitä asiakas haluaa ja mitä kampaaja ehdottaa. Vaatii tilanne luottamusta. Sen oikean etsiminen on vaikeaa ja haastavaa, joudut mitä todennäköisemmin käymään liian monella ennen kuin löydät sen luottokampaajasi.


Ja kaikkein pahinta on se että kun lopultakin löydät sen valkoisen peurasi; täydellisen kampaajan jonka kanssa juttu luistaa ja hiuksesi ovat upeimmat kuin koskaan aikaisemmin, tapahtuu jotakin ja joudut etsimään uuden. Muutto ei olisi edes este. Olisimme valmiita matkustamaan täydellisten hiusten perässä kauas, mutta kun se jokin on kampaajan terveysongelmat ei matkustusvalmius sitä korjaa. Ja sama rumba alkaa alusta. Vielä pahempaa on se että löydät uuden, jonka tyylistä pidät mutta lompakkosi ei oikein kestä sitä. Nimimerkillä viimeisin kampaamokäynti 360€. Nyt mietit pitäisikö vain tyytyä johonkin halvempaan, mutta silloin pitäisi aloittaa etsintä uudestaan nollasta ja sydämeen jäisi tieto siitä, että tuolla jossakin on mies joka ymmärtää ja osaa käsitellä minun hiuksiani täydellisesti.


Täytyy muistaa että jokainen kampaaja on ammattitaitoinen ja opiskellut ammattiinsa, heidän tyylinsä ei vaan välttämättä sovi juuri sinulle. Ja me ollaan jokainen asiakkaana ja henkilönä erilaisia ja yksilöllisiä ja niin ovat meidän hiuksetkin.

Yhteenvetona tästä blogista todettakoon että kommunikoidaan, ideoidaan, luotetaan ja toteutetaan - good hair days here we come!




2 kommenttia:

  1. Kampaajan ammatti on kyllä haastava. Itse en uskaltaisi ottaa niin paljon vastuuta toisen ulkonäöstä. Tuolla alalla asiakaspalvelun kehittäminen sekä se, että kampaajan ja asiakkaan visiot kohtaavat ovat varmasti tärkeitä seikkoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Kampaajan ammatissa yhdistyy monet taidot; täytyy olla vähän elekielentulkki, ylpeä käsityöläinen, kantaa vastuuta toisen identtiteetistä ja olla vieläpä sosiaalinen. Ei ole tosiaan niin helppo ammatti kuin äkkiä voisi kuvitella.

      Poista

Jaa ihmeessä omat pettymyksesi!